|
|
|||
|
|||
![]()
Ge moogt mij altijd een goed totaal pakketje aanwijzen: rioolwater in de kelder/hobbyroom gehad vorige maand en de lader en packs lagen er middenin
|
|
|||
|
|||
![]()
Eindratio beperken is echt ook een goede regel hoor: dat haalt veel voordeel weg van het duurdere materiaal en zorgt ervoor dat 'tricherkes' snel opvallen.
|
|
||||
|
||||
![]()
yup, maar dan moet iemand zich daarmee bezig houden. De ene motor is de andere niet en kan ook deugd hebben van een tandje meer of minder.
|
||||
|
||||
![]()
idd, weeral iemand v/d organiserende club die moet 'werken' om cheaten tegen te gaan....
en gegarandeerd, in gelijk welke gelimiteerde klasse is er altijd wel discussie... ![]() ![]() ![]() voor mijn part : spec en/of stock = sucks ![]() ![]() MrED, ik begrijp je, je bent, net als ik, niet een van de snelste rijders, en wil miss ook wel eens een aangenamere race, dan 3 keer door de snelle jongens gedubbeld te worden : wel, spec kan enkel werken, als iedereen in die klasse, dan met identiek materiaal rijdt, zowel auto, vertanding, batt, esc en motor ! En dan nog't allerbelangrijkste: best allemaal vrienden onder elkaar, waarbij er geen enen zich in 't hoofd haalt, welke regel dan ook te proberen omzeilen, en waar het toch enkel om fun gaat ! Maar miss wordt het ook eens tijd om het verleden te laten waar het is, en je een beetje aan te passen naar de nieuwe normen : 1.2V cellen en brushed moteurkes, met inbegrip van regelaars, behoren nu toch bijna voorgoed tot het verleden, soms moet men eens 'investeren' , ja ook een hobby kost geld, maar 't hoeft zeker niet het duurste te zijn om je te amuseren of snel te zijn ! In een open klasse is't veel makkelijker, de rijder maakt het verschil...en is er zo goed als geen of weinig controle nodig (enkel afmetingen/min gewicht/banden) Enige regel die ik wel goed vind, is een bandenregel zoals in het bnk, anders kan je wel 10 soorten kopen, om toch voor iedere situatie de beste te hebben.....en dat kost idd veel te veel geld... Probleem is ook, dat we in ons land nu niet met duizenden rijders zijn, en de vernippering neemt iedere keer toe, met gelijk welke nieuwe klasse die er bij komt.... dus een beginnersreeks : ja, maar nadat ze een stukje kunnen rijden, moeten die daar geen 2 of meerdere jaren in vertoeven (en van profiteren om die te winnen....) stockreeksen : enkel als je voldoende mensen kunt samenbrengen, die liever aan een wat 'rustiger' tempo koersen, maar waar de heel snelle jongens uit geweerd moeten worden. Zien we bijv. ook in de US, waar al die toppers, in de verschillende klasses bij 1/12de terug te vinden zijn....onnozel toch, ben je (of denk je) dat je echt snel bent, ga dan in de snelste klasse gaan meedingen, en in echt trage spec-klasses, laat die voor de iets mindere goden, maar ga daar de 'prijzen' niet gaan wegkapen (natuurlijk, op 'hoog' niveau en echte teamrijders......iedere fabrikant wil zijn auto koste wat kost zien winnen ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Die ratio regel is iets wat ik toegepast gezien en gevoeld heb in japan.
De ratio is zodanig gekozen dat iedereen wel hoog genoeg kan gaan voor de 30turns single wind spec moter, ongeacht de kleine verschillen ertussen. De meeste autos hebben een bekende interne ratio, dus openvijzen hoeft niet vaak. ( eigenlijk nooit gezien dat er reden tot verdenking was) En de echte dingen die de snelle jongens buiten houden: echt low spec motoren maar vooral: GEEN prijzen. |
|
|||
|
|||
![]()
Als je een klasse wil die goedkoop is, dan heb je net GEEN regels nodig. Elke regel leidt tot verplichting van een bepaalde aankoop (motor, banden, type auto, enz...)
Echte beginners hebben ook geen idee wat wel en niet mag. Dus ze dagen 's morgens op, en krijgen dan te horen dat ze niet mogen meerijden in de beginnersklasse wegens geen juiste motor of eender wat. Ik denk ook niet dat de 'snelle jongens' meerijden om prijzen te winnen ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Verder hebben 99% van de nieuwelingen meer nadeel dan voordeel met 60C lipo's en modified wikkelingen... Zeker op jullie piste, power en snelheid op de rechte lijn is daar echt wel ondergeschikt aan vloeiend en rustig rijden in het infield. |
|
||||
|
||||
![]()
Allé, dan is dit weer terug naar af.... en ik had zo graag een "stock" of "fun" klasse gezien in ons toekomstig clubkampioenschap !!
Maar inderdaad, zoals Kurt reeds aanhaalde, het is niet makkelijk om allen met gelijke wapens te strijden, hebben we inderdaad in de mini-reeks gezien vorige winter. Ik wil het in ieder geval toch eens een kans geven. We zien wel waar we dan uitkomen. Dus mensen die een 17.5t liggen hebben, of nog een beroeste mabushi540, wees wel gekome zodat we eens kunnen proberen of zo'n een klasse weldegelijk FUN kan worden. Ik ben alvast overtuigd. |
|
|||
|
|||
![]()
Er is helemaal niks mis met een fun klasse! (de gewone klasses zouden trouwens ook fun moeten zijn...)
Maar zoals velen aanhalen, blijkt dat allerlei beperkingen in zo'n klasse net een averechts effect hebben, omdat dan net wel andere dingen belangrijk worden, wat in modified niet het geval is. (iemand met een 5.5 heeft absoluut geen voordeel tov iemand met 8.5 of 9.5, 30C of 60C is onbelangrijk, regelaars hebben geen geavanceerde functies nodig enz...) |
|
|||
|
|||
![]()
Ver van terug naar af lijkt me: consensus is 'zo weinig mogelijk beperkingen maar toch enigszins scheiden'.
Enkel de moter beperken lijkt me nog altijd het beste compromis, en dus ook 2WD beperking opheffen. Iemand die met de verkeerde moter toekomt kan naargelang de moter een eenmalige uitzondering krijgen of simpelweg met de mods meerijden. Een extra moter is een kleine investering en die hot modified kan er rustig weer in om te bashen of op ander parcours, of later in mod te rijden. |
|
||||
|
||||
![]()
Ik denk dat we dat gewoon is moeten proberen niet?
Ik vrees wel dat mindere goden zoals Kurt, ik en andere Z finale piloten in stock tov nieuwelingen wel een (oneerlijk?) voordeel gaan hebben, puur door modified ervaring. Uit te testen dus! Wie kan er goedkope!!!! 17.5 turns (lijkt me echt héél weinig en hoe trager de motor hoe meer andere factoren meespelen) of 13.5 vinden? oooh en elke wedstrijd kan je iemand 'wegstemmen naar modified' en dan maken we daar een TV programma rond! ![]() ![]() ![]()
www.rc-offroad.be Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience. Last edited by Cooper; 26-07-2011 at 09:13 AM. |
|
||||
|
||||
![]()
Ik ben van mening dat je enkel een motor beperking moet opleggen voor zo een klasse.
Laat de gear ratio misschien vrij, iemand die sneller gaar op recht maar niet de stuurkunsten heeft op de rest van het parcours heeft er niet zoveel baat bij. En zo behoort de vertanding mee tot het (leren) setuppen van je wagen. En inderdaad gaat iemand met ervaring voordeel hebben tov een echte beginner. Maar wat is een beginner? Bij een beginnerstornooi tennis ben ik ooit eens uitgekomen tegen iemand die 5j gestopt geweest was maar toen dus terug een beginner was, daarvoor had hij wel een knap klassement dus ik heb alle hoeken van het plein gezien... |
|
||||
|
||||
![]()
Goede vraag !
"Wat is een beginner" ![]()
|
|||
|
|||
![]()
Ik ben ook geen beginner meer: al 20 jaar in de hobby. Maar ik rijd met mijn eigen creaties en old-timers, inclusief bijhorend materiaal.
Budget klasse is een betere naam. beginners welkom maar eigenlijk iedereen die zich niet geroepen voelt tot mod. 13.5 is ook goed; maar moelijker om een sealed can alternatief te vinden brushed. |
|
||||
|
||||
![]()
Denk dat Philippe meer een fun-klasse bedoelt, en daar miss ook de beginners wil in onderbrengen, om zo toch een volle klasse te hebben?
Enkel motor beperken... ? -> Tegenwoordig is er zoveel uit die regelaars te halen, dat je met een 17.5 ook heel snel kan gaan, en dit door simpelweg software-upgrades uit te voeren... :-( Dit kan je op 2 manieren tegengaan : - verplichte (en relatief goedkoop) esc's met vast 0° vertiming, enkel batterij-type instelbaar + cutoff spanning nadelen : deze esc's zijn dan niet/minder geschikt om achteraf met mod's te gebruiken, + (in de U.S.) rijden ze met 17.5 dan met mega grote pinions, om toch een 'deftige' snelheid te bereiken... -duurdere regelaars hebben nu ook de instelbare 0° timing, te controleren door blijvend knipperende led, die kan je dan achteraf wel gebruiken als je van klasse veranderd -> die kosten natuurlijk voor instappers al vrij veel geld, tenzij je het HW gamma verkiest (en die zijn ook goed.. ![]() Offroad 1/10, stock <-> mod , just my 2c : stock : altijd zoeken om net iets sneller te zijn op de rechte lijn (ieder circuit heeft die !), als je op de rechte lijn telkens 2m/ronde kan goedmaken op je voorligger, dan kan je die uiteindelijk in de eerste bocht zelfs buitenom proberen inhalen! Het doet altijd wel 'zeer', als je gewoon door verschil in topsnelheid gepasseerd wordt.... mod : er zijn ook verschillen te merken op't rechte stuk, maar die met de iets rustiger motor, verliest miss wat terrein, maar kan ronde na ronde gecontroleerd de eerste bocht nemen, waar degene die overpowered is, zich miss net (niet) naast die 'iets tragere' kan positioneren, veel meer moet 'onderhandelen' om deze zelfde bocht perfect te nemen....dus echt voordeel heb je niet, integendeel, meestal ga je dus rapper fouten maken, dus weg snelheidsvoordeel. Is misschien soms moeilijk om de juiste 'gulden middenweg' te kiezen, want is toch ook frustrerend, als je een ganse koers iemand naar je ziet toe rijden, die enkel op dat rechte stuk rapper is = 6' extra alert blijven om toch de deur dicht te houden ;-) Maarja, da's nu net koersen héhé ! ![]() Persoonlijk : toch liever in de Z finale mod 'meestrijden', en hopen om niet de laatste te worden... (+ efkes volgas over de rechte lijn sjeezen is toch ook nog altijd een beetje 'kicken' ) dan in de stock gepasseerd te worden, en er daar over na te denken tegen de volgende koers nieuwe batt's te kopen in de hoop dat mijn autootje 2km/h rapper zal gaan ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Er kan maar 1 de snelste zijn, daar moeten we ons allemaal bij neerleggen en wie het stock reglement en zijn concurrentie daarbinnen niet pruimt is vrij om naar mod te gaan.
Bij een iets ofwat evenwichtig materiaal wordt het uiteindelijk resultaat toch hoofdzakelijk beinvloed door je kunde om foutloos te rijden en ook je mederijders weten te vermijden. |
|
|||
|
|||
![]()
Met hoeveel piloten houden julie rekening per clubwedstrijd?
Als je in een pepaalde klasse 20 piloten haalt is het meer fun voor mij dan te weten dat je een klasse mag rijden met maar bv 6 piloten. Ik ben zelf nieuw in het buggy rijden maar kom wel vanuit onroad , dit reed ik vroeger in competitie.Na 2 keer te hebben gereden bevalt het me wel de buggy (4WD Durango 410). Ben zelf al tevreden om een parcours te vinden die veel dichter is voor mij ,want om met mijne 1/8 Nitro in Genk te rijden moet ik 320 km in totaal afleggen om wat fun te hebben. Yvan. |
|
||||
|
||||
![]()
Met hoeveel ik moet rekening houden per klasse kan ik helaas nog niet vertellen, want we zijn eigenlijk met de club nog in de opstartfase.
We hebben nu ondertussen reeds een mooi ledenaantal bij mekaar en willen daarom, op vraag van onze leden, nu nog wat gaan organiseren. Bedoeling is eigenlijk om pas volgend seizoen, 2012 dus, van start te gaan met een clubkampioenschap en indien mogelijk ook mee te draaien aan het rad van BNK ![]() Het kan ook niet de bedoeling zijn om mensen te gaan verplichten in bepaalde klassen te moeten rijden, of te zeggen dat ze moeten veranderen om wie weet welke reden ook. Ik ga er nog steeds van uit dat het fungehalte prioriteit heeft, en vooral hoog moet zijn. En dat er dan Z-finale rijders in deze klasse zitten, so be it. Je zal altijd goede en minder goede piloten hebben, das waar. Zolang iedereen het naar z'n zin heeft, is voor mij alles goed !!! ![]() Het idee is eigenlijk bij me opgekomen omdat ik zelf ondervind dat ik me eigenlijk steeds super amuseer als ik met m'n buggy rijd waar geen raketmotor opzit ![]() We zien wel wat ervan komt, en anders gaan we met z'n allen Z-finale rijden... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
uiteindelijk is dat ook de bedoeling van kwalificaties, dat je finales kan rijden tegen mensen die ongeveer hetzelfde niveau hebben.
![]()
|
||||
|
||||
![]()
De beste, betrouwbaarste en goedkoopste setup om te leren rijden op astro is volgens mij:
Zippy accu + regelaar die 6.5 aankan, niet begrensd, maar ook niet vertimed + brushless 9.5 met 28 pinion Dit aanraden is zeker een goeie zaak! Maar verplichten werkt zoals gezegd op alle gebied averechts. Dat is denk ik ook de reden waarom Kampenhout gekozen heeft voor Rookies en Juniors. Voor wie ni bij de rookies of juniors kan, de "minimum 1,2 promile" klasse? |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|