|
|
|
|||
|
|||
![]()
Ik heb heb het goede voornemen genomen om na Vlijmen deze keer mijn zender niet meer voor 5 maanden aan de haak te hangen. Ik was aan het denken om terug een 1/12de aan te schaffen maar de laatste keer dat ik met zo'n ding heb gereden, reden we nog met 6 cell NiCd's en een 18x2 brushed motor.
Wat is zo tegenwoordig de standaardconfiguratie voor een 1/12de (10.5, 13.5, 17.5) ? Is er nog zoiets als een stock-klasse (vroeger met 6 cellen een 27 turns) ? Ik vermoed dat er met 3.7V Lipo's wordt gereden ? Waar wordt er vooral mee gereden ? Ik ging vroeger naar PK. Qua chassis ben ik aan het twijfelen aan een RC12R5.1 (goede ervaringen gehad met de RC12L) of een CRC Carpet Knife XL (ziet er gewoon lekker uit). Over de Serpent hoor ik slechte dingen en de Corally doet me niet echt iets + het lijkt alsof de motor moeilijk bereikbaar is. Hoe makkelijk is het afstellen van een 1/12de met side dempers ? Vroeger reden we allemaal met een T-bar omdat die veel makkelijker af te stellen waren. De Trinity en de Corally SP12V met side dempers waren op dat gebied een ramp. |
|
||||
|
||||
![]()
Hoewel de eigenaar ervan fascistische trekken heeft, is RC Racechat een goed 1/12 forum: http://www.rcracechat.com/vb/forumdi...-Scale-Circuit
De stock is tegenwoordig met 10,5 (LRP/Speed Passion) en 1S lipo. Zoals ge zelf al zei zijn de populairste auto's de Associated RC12R5.1 (schijnt een stuk beter/makkelijker af te stellen te zijn dan de R5), CRC GenXL, BMI DB12RR en V-Dezign dinges. Ook Yokomo komt binnenkort terug met een auto, de R12, die gebaseerd is op de R5.1. Xray heeft ook ne linkauto, maar die is op de een of andere manier toch minder populair. T-bar reed altijd makkelijker dan link, maar lijkt nu toch te verdwijnen: de Xray XII (T-bar versie) was niet super, Asso L4 wordt niet meer gemaakt en hetzelfde geldt voor de Hot Bodies Cyclone 12. Bij het rijden met 1S lipo moet ge ofwel een booster (die het voltage constant houdt) of een ontvangeraccu gebruiken. De meest populaire keuze hier is de RC Dynamics booster, gemaakt door een lid van RC Racechat (Mark en nog iets). Zorg dat uw accu ongeveer 4500-5000mAh en 45-50C is, dit is in 1/12 zeer hard merkbaar. Wat de body betreft: er is tegenwoordig een wildgroei aan die dingen, maar de Black Art Bomb'r (BA004) en Protoform AMR zijn zeer populair. Ook zijn er nog de Parma Speed 8 en Parma Zytec, daar zit je altijd goed mee. Servo: de Futaba S9602 is absolute top in 1/12 en ook nog eens goedkoper dan de S9650, die vreemd genoeg minder goed is. Ook KO Propo en Sanwa hebben goed gerief. Tegenwoordig heeft de overdreven regelaarhomofilie van onze onroadjongens zich ook doorgezet in de stock 1/12 en is de Advanced Electronics Black Diamond (die slechts 2x zoveel kost als een andere regelaar) populair. Wordt vooral gebruikt door mensen die een gebrek aan stuurkwaliteiten op het rechte stuk willen goedmaken. Andere regelaars die geleverd worden met een set-up sheet zijn de GM en Tekin. Conclusie: rij modified of rij stock en lach mensen met een regelaar van 350 euro die achter u eindigen uit. Smeermiddel: Jack The Gripper, CS is veel agressiever en verdampt niet volledig tussen de heats door, waardoor de band per heat zachter wordt => er vliegen sneller stukken band uit en de griprolls zullen zich snel opstapelen. Een linkauto (dus met side dampers) rijdt echt niet moeilijk, bovendien zijn er op Petit RC tientallen tapijtset-ups te vinden. Voor zowel de R5.1 als GenXL is er een goede basisafstelling te vinden, waarna je enkel nog met banden (blijft het belangrijkste) en voorveren/centrale veer moet experimenteren. Nog iets? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ik weet dat er een aantal mensen bezig waren met LiFePo cellen in hun 1/12de. Hoe zit het daar mee ?
Waarmee rijdt men vooral in de modified qua motor ? Het lichtste dat ik heb liggen is een 7.5T Heb vroeger heel slechte ervaringen gehad met Futaba 1/12de servo's dus ik sta daar wat huiverig tegenover. Sanwa's waren daarentegen super betrouwbaar. Zal eens kijken naaar dat semi-fascistisch forum. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
lifepo is COOL, ik heb/had 2s2p in mijn auto en dat is ongeveer even zwaar als 4 cellen Nimh.
Ik kon wel geen zak rijden (CRC Tfource), naar't schijnt moet je in die side dampers effectief wel speciaal stroop doen ipv Bricovet :-). dure 1cel accu's+ booster + regelaar zie ik tegenop, gewoon mijn oude novak GTB + 6.5 + lifepo en da knalt gelijk zot. Maar dat valt wel buiten de regels van wedstrijden denk ik. ![]() @jorg: freak
|
||||
|
||||
![]()
Ik onthoud de dingen die ik lees, moet ge ook eens proberen!
@Stefke: hangt ervan af of ge een paar wedstrijden wilt meepikken he, indien niet dan is LiFe-Po een goeie optie. Meekunnen met een 7,5 zou geen probleem mogen zijn. Op een EK gebruiken ze een 5,5 of zelfs 4,5, maar daar zijn de banen perfect vlak en groter, en zijn de piloten een ietsiepietsie beter. Vorig jaar in Mol reden er enkele mensen uit de stock even snel of sneller dan vele modifiedrijders. Voor advies over 1/12 kunt ge altijd de Arendonkbroeders Kris Celis, Jan Nijs en Dave Ceusters raadplegen, die rijden met zo'n dingen. Dat zijn zo'n dingen waar die mee rijden. |
|
||||
|
||||
![]()
No shit Sherlock!
Waarom doet ge dat dan niet in eerste zit?
Display Modes | |
|
|