Go Back   oOple.com Forums > General > International fOrums > Belgium

Reply
 
Thread Tools Display Modes
  #1  
Old 18-11-2010
Lowie's Avatar
Lowie Lowie is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Dworp, Belgium
Posts: 1,183
Default inserts

graag wat info ivm inserts.
Ik weet dat heel vaak de schumacher-inserts gebruikt worden (green) ...
maar steeds vaker en vaker hoor ik ook de term "tubby" gebruiken.

ALs ik het goed begreep zijn dat extra brede inserts die dus de band wat beter opvullen. Ergens vind ik dat wat vreemd. Ik leerde ooit dat je de randjes van je inserts kan bijknippen om zo beter te passen binnenin de band ... maar nu is er dus een tendens van "extra-veel-inproppen".

Waarom, vanwaar die tubby's en waar zal je zoiets best gebruiken en waar niet?
'k Ben overigens niet van plan om van die tubby's te kopen.
'k Heb nog oude (gerecupereerde) inserts genoeg.

[edit]
Overigens, worden de caliper-banden met inserts geleverd?
If not, passen gewone schumachers daar dan in? Het leek me immers dat die Calipers wat breder waren dan de Schumacher-banden, maar ik kan me vergissen.
__________________
aka Ludo
Reply With Quote
  #2  
Old 18-11-2010
Cooper's Avatar
Cooper Cooper is offline
oOple Contributor
 
Join Date: Jan 2006
Location: Ghent, Belgium
Posts: 1,731
Default

caliBer Ludo :-)

en over inserts kan Bart Feniks je uren vertellen, die heeft ze allemaal getest!
__________________
www.rc-offroad.be
Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
Reply With Quote
  #3  
Old 18-11-2010
flipside flipside is offline
Mad Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,047
Default

Hey Ludo,

Bij calibers zitten inserts bij, hele dikke brede, die zijn goed (mag je gerust wat randen van 'chamferen'.

Bij spikes zitten geen inserts, dus iedereen is verplicht er iets in te steken, vandaar de vele soorten en maten.

En tubbie is vooral dikker, en inderdaad ook breder. De extra dikte zorgt voor een meer gevulde band. Uiteindelijk kies je best 1 type insert, want zo'n dingen testen kost echt veel geld (aan banden!).

Kies sowieso een echte mousse, niet van die voorgevormde bijna rubberachtige spullen. Die zullen hier en daar wel ok werken, maar zeker niet overal (vraag maar aan john debacquer).

Een normale insert (bvb schum green) werkt overal goed. Zo'n tubbie naar mijn mening ook. Een tubbie zal iets harder aanvoelen aangezien de mousse al meer bij elkaar gedrukt is. Zal in sommige gevallen iets beter zijn, in andere gevallen dan weer niet :-) Een normale mousse is de veiligste keuze, bvb in charleroi rijdt dat iets makkelijker dan een tubbie. Met een tubbie kan je mss een paar tienden sneller zijn, maar dat rijdt dan weer moeilijker. Van een normale insert zou ik absoluut niks afknippen, een tubbie mag je gerust chamferen.

Dus niet te veel mee in zitten! Hoewel een insert een groot effect kan hebben, kan het in veel gevallen heel slecht uitdraaien als je het niet echt goed test (2 sets nieuwe banden, verschillende insert, tijdens een getimede heat).
Reply With Quote
  #4  
Old 18-11-2010
marco NL's Avatar
marco NL marco NL is offline
Senior Member
 
Join Date: Jun 2009
Location: nederland
Posts: 642
Default

hier de nieuwe proline Buggy Closed Cell Rear Inserts

ik weet niet of het wat is

http://prolineracing.com/foam/1-10-c...-rear-inserts/
__________________
TRF502 TRF511 TRF201XMW
Reply With Quote
  #5  
Old 18-11-2010
Lowie's Avatar
Lowie Lowie is offline
Mad Member
 
Join Date: Jun 2007
Location: Dworp, Belgium
Posts: 1,183
Default

Thx Wouter,

very usefull info.
En ik kan dus met een nog geruster gemoed gewoon mijn oude inserts blijven gebruiken


Quote:
Originally Posted by marco NL View Post
hier de nieuwe proline Buggy Closed Cell Rear Inserts

ik weet niet of het wat is

http://prolineracing.com/foam/1-10-c...-rear-inserts/



Quote:
... Kies sowieso een echte mousse, niet van die voorgevormde bijna rubberachtige spullen. Die zullen hier en daar wel ok werken, maar zeker niet overal ...
__________________
aka Ludo
Reply With Quote
  #6  
Old 18-11-2010
feniks's Avatar
feniks feniks is offline
Senior Member
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anwerp, Belgium
Posts: 862
Default

het is zowat zoals wouter al zecht.
in elk geval persoonlijk in 4X4 simpel ; astro met wijnig of minder grip zoals in de zomer voorvalt in kampenhout rijd ik op chubby om iets meer grip te hebben . aarendonk en charleroi denk ik daar nog niet eens aan en is het de gewoone extra wide insert en de iets hardere van voor. maar heb wel ondervonden dat zoals wouter met de chubby in de 4X2 er bijna altijd mee kan gereden worden. als je echt tot op 1/10 de van een seconde wil zien. anders evengoed met de standaard extra wide .
__________________
topspeed modelshop
Ralls racing
Rc-speedhouse
Rude-Bits
Serpent
Fba section offroad chairman.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT. The time now is 10:58 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
oOple.com