View Single Post
Old 03-09-2013
Origineelreclamebord's Avatar
Origineelreclamebord Origineelreclamebord is offline
Mad Member

Ik denk dat er wel degelijk nog wat te halen valt in 4WD:

- De SWorkz is een vaag ding (je moet er van houden maar het is wél anders)
- X-factory blijft vast houden aan de belofte dat de X-7 écht wat anders is (ze kunnen niet na de zeer vertraagde ontwikkeling een flater slaan met een auto die niet speciaal is in prestaties en ontwerp).
- JQ products heeft een interessante visie op 1/10 4WDs uitgelaten en is al een tijd bezig met een prototype.
- De recente foto's van het TLR 4WD prototype beloven de terugkeer van (als je het mij vraagt) één van de opvallendste chassis layouts voor een 4WD.
- De CAD afbeelding van de komende Team C TM4 suggereren dat de wagen wordt ontwikkeld/geoptimaliseerd voor gebruik met een shorty LiPo.
- De HB D413 heeft een interessante constructie rondom de shock towers, die wel eens zowel betere aerodynamische eigenschappen als een relatief stevigere constructie kon zijn (waardoor de auto of steviger is, of bovenin lichter gebouwd kan worden).
- De Front Adjustable Brake van de Schumacher K1 en DEX410 zijn wel zeer interessante 'features' - of ze écht werken, of werken zoals bedoeld, heb ik geen idee van. Dat beide merken echter een dergelijk systeem hebben uitgebracht is echter denk ik wel een teken dat het iets toevoegd aan snelheid en/of nuttige instelopties.
- Ik denk dat er nog ruimte is voor verbetering in de betrouwbaarheid van o.a de ophanging: Zeker indoors lijken 4WDs bij bosjes neer te vallen. Tuurlijk, dit is eigenlijk meer een issue van baanontwerpen en (te) hoge ambities van rijders, maar normaalweg wordt de auto op de baan aangepast, en niet andersom Ook ben ik benieuwd naar enkele tourwagen features op 4WDs: Dubbele cardan joints op de voorste aandrijfassen, One-way front diffs en spools aan de voorkant... Ik ben benieuwd hoe deze zouden werken op een buggy, en eerlijk gezegd vind ik het lastig voor te stellen dat geen van deze dingen werkt op een 4WD buggy - zeker als het gaat om banen met veel grip zouden aandrijfelementen van een tourwagen efficiënt kunnen werken lijkt me?

Ik denk dat er twee dingen nogal een rol spelen: De markt (die is simpelweg minder groot dan 2WD - alleen al als je het feit meeneemt dat 4WD competitie buggies niet RTR worden geleverd), en kosten (van zowel ontwikkeling als de uiteindelijke verkoopprijs die mensen zal wegjagen)... De vraag is denk ik of/wanneer en welk bedrijf hier initiatief in neemt Dat is, als je uberhaupt 4WDs sneller wil hebben: Het gaat op klei al absurd hard!

Overigens is het wel relevant er even bij te noemen: Ik noem dit niet als kritiek op de 4WD klasse, meer als kansen om in de toekomst een kleine revolutie te veroorzaken zoals de 2WD de afgelopen jaar is uitgegroeid tot een enorme strijd tussen een grote groep merken!

3D Printing Upgrade Parts - FF210 Buggy
Reply With Quote