Thread: BNK Awards 2011
View Single Post
Old 14-09-2011
elvo's Avatar
elvo elvo is offline
Senior Member

Quote:
Originally Posted by rcpower View Post
knippen is allemaal goed en wel, maar van festijn is toch niet echt sprake vind ik...
sterker nog, ik zou er geen traan voor laten moesten ze het caliber-knippen verbieden...
ok ja het rijdt beter... so what? Bottomline is: zorgt het voor betere, spannendere races? Ik zoek nu de smilie met een blaar op z'n vinger maar die is er niet, dan deze maar

Knippen rules. Knippen kost niks, enkel tijd. De eerste keer voor een full Chevron duurde het bij mij een kwartier per band, maar de tweede keer was dat al minder dan 10 minuten. En full Chevron is toch al uit de mode, een 'Chevron Spécial' duurt minder dan 5 minuten per band. Janus Bèta is ook minder dan 5 minuten per band. En wie blijnen kweekt, moet een goed kniptangetje kopen.

Knippen verlengt de levensduur van Calibers -en die levensduur is al geweldig. Een Caliber is de eerste keer versleten als de toppen in het midden van het loopvlak bijna voor de helft weg zijn, en helemaal afgerond. Als je dan alle toppen net boven de helft van de hoogte mooi vlak afknipt, is hij beter dan nieuw, zeker op harde ondergronden. (minder hoge top = minder gewiebel en geplooi =eer en constantere grip) Levensduur x 2.

Versatiliteit ook x 2, want een Caliber is een beetje een lompe band: werkt overal en altijd wel goed, maar nooit echt super. Door het profiel wat bij te regelen, krijg je een band die kei goed is in plakmodder, of kei goed op harde klei, of kei goed in het stof,.... Ik wil het nog zien dat er een andere zand/klei band over heel het BNK seizoen zo goed presteert. Door te knippen wordt zelfs het (toch al kleine) verschil tussen de muug beschikbare M3 en de minder beschikbare M4 kleiner.