idd, weeral iemand v/d organiserende club die moet 'werken' om cheaten tegen te gaan....
en gegarandeerd, in gelijk welke gelimiteerde klasse is er altijd wel discussie...

zelf heb ik het vorige winter nog gezien in zgn 'fun' klasses met tamiya mini's (met mabuchi540) als je je wagentje niet zo snel krijgt als die van je tegenstanders, doet het altijd 'zeer' als ze je voorbijgaan op snelheid ....soms is't toeval, de ene motor is de andere niet, idem met batterijen enz....+ er zijn er altijd wel die durven 'foefelen' of je doet zoals ik : ligt er niet wakker van
voor mijn part : spec en/of stock = sucks

MrED, ik begrijp je, je bent, net als ik, niet een van de snelste rijders, en wil miss ook wel eens een aangenamere race, dan 3 keer door de snelle jongens gedubbeld te worden : wel, spec kan enkel werken, als iedereen in die klasse, dan met identiek materiaal rijdt, zowel auto, vertanding, batt, esc en motor ! En dan nog't allerbelangrijkste: best allemaal vrienden onder elkaar, waarbij er geen enen zich in 't hoofd haalt, welke regel dan ook te proberen omzeilen, en waar het toch enkel om fun gaat !
Maar miss wordt het ook eens tijd om het verleden te laten waar het is, en je een beetje aan te passen naar de nieuwe normen : 1.2V cellen en brushed moteurkes, met inbegrip van regelaars, behoren nu toch bijna voorgoed tot het verleden, soms moet men eens 'investeren' , ja ook een hobby kost geld, maar 't hoeft zeker niet het duurste te zijn om je te amuseren of snel te zijn !
In een open klasse is't veel makkelijker, de rijder maakt het verschil...en is er zo goed als geen of weinig controle nodig (enkel afmetingen/min gewicht/banden)
Enige regel die ik wel goed vind, is een bandenregel zoals in het bnk, anders kan je wel 10 soorten kopen, om toch voor iedere situatie de beste te hebben.....en dat kost idd veel te veel geld...
Probleem is ook, dat we in ons land nu niet met duizenden rijders zijn, en de vernippering neemt iedere keer toe, met gelijk welke nieuwe klasse die er bij komt....
dus een beginnersreeks : ja, maar nadat ze een stukje kunnen rijden, moeten die daar geen 2 of meerdere jaren in vertoeven (en van profiteren om die te winnen....)
stockreeksen : enkel als je voldoende mensen kunt samenbrengen, die liever aan een wat 'rustiger' tempo koersen, maar waar de heel snelle jongens uit geweerd moeten worden. Zien we bijv. ook in de US, waar al die toppers, in de verschillende klasses bij 1/12de terug te vinden zijn....onnozel toch, ben je (of denk je) dat je echt snel bent, ga dan in de snelste klasse gaan meedingen, en in echt trage spec-klasses, laat die voor de iets mindere goden, maar ga daar de 'prijzen' niet gaan wegkapen (natuurlijk, op 'hoog' niveau en echte teamrijders......iedere fabrikant wil zijn auto koste wat kost zien winnen

maar op clubniveau daarentegen ....

)