kHeb het eens nagekeken op Wiki, die Astute was 1989-1990.
De eerste RC10 is van 1984, de RC10 met stealth gearbox vanaf 1990.
Het is pas vanaf de Avante dat Tamiya zich echt naar competitie richtte, dervoor was het echt plastic dat brak als ge ernaar keek. Ik trok ZO een ogen als ik zag dat er op het BK hun auto neersmeten zonder zich te bukken, moest ik dat doen met mijne Falcon was hij zeker kapot!
Die Astute ziet er inderdaad modern uit, en blijkbaar ook van deftig materiaal als hij een BK kon winnen.
Mijn broer reed mee aan de 2wd-top op de BK's 87 en 88 denkek, en dat was met een zwaar veranderde Kyosho Ultima, in mijn ogen 1 van de eerste "moderne" autos in Belgie.
http://www.vintagercweb.com/ultima/ultima_promo1.jpg
Maar dan wel niet dat alu chassis, maar een zelfgemaakte kevlarplaat als chassis en saddlepacks, en dan de brede kap erop van de Optima, de 4wd.
Een jaar later ofzo is die uitgebracht door Kyosho zelf als Ultima Pro, met een vlak alu saddle-pack chassis.
Foto
Dat was echt al te vergelijken qua model en sterkte met wat we nu hebben, en beter dan de RC10's die toen rondreden, in Belgie althans.
Ik denk dat de RC10 vooral vanaf de Stealth gearbox populair werd, maar dan reden wij al nimeer, de Astute hebbek ook nimeer gezien.