View Single Post
  #38  
Old 23-10-2010
flipside flipside is offline
Mad Member
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,047
Default

Bende losers!

Ludo, hier een simpele uitleg.

Normale olie en normale piston (rood in geval van losi): bijna overal te gebruiken

Dunnere olie met kleinere piston (kleinere gaatjes, zwart losi dus): Voelt zelfde aan, maar meer 'pack'. Auto slaat minder door bij landen van jumps (vooral als er geen landing aan de jump hangt). Landen gaat dus veel stabieler zijn, en je kan daardoor sneller terug gas geven. Verder maakt dat de auto gewoon stabieler op high grip biljart pistes zoals charleroi (super snelle reacties worden uitgevlakt).

Dikkere olie met grotere piston (losi oranje): Minder pack. Goed op puttencircuits omdat de shocks snel in en uit kunnen veren in de putten, en de banden dus contact houden met de grond (wat het ultieme doel is om snel te zijn).

Veren dat is iets speciaals, want ge kunt er volgens mij geen algemene regels op plakken. Stel je rijdt met vrij dunne olie en een normale veer (roze losi). Je gaat dan 1 veer harder (rood), de demping zal dan 'springerig' en niet meer zo gedempt aanvoelen (olie is te zacht voor uw veer). Die test gaat u een bepaald idee geven van wat een hardere veer doet (minder grip).
Stel nu dat je vertrok met roze veer en al iets dikkere olie, shocks voelen goed 'gedempt' aan. Dan ga je naar rood en je gaat rijden. Die test gaat u een ander idee geven dan de eerste :-) Rode veer met goed gedempte shock, zal stabiel zijn en juist meer grip geven. Roze veer met dunnere olie gaat u minder grip geven :-) In tegenstelling tot wat je zou verwachten. Ik ga regelmatig achteraan 2.5 of 5wt dunner, om meer stuur te creëren, meer rotatie. Maar alles hangt af van welke olie er al in zat uiteraard.

Nu moet je natuurlijk weten wat 'goed gedempt' is, welke olie/piston/veer combinatie daarvoor zorgt. Dat kan je ook niet veralgemenen, want dat hangt dan weer in sterke mate af van de positie van de shock op uw arm! (en in mindere mate ook op de tower).

Dus in charleroi, zwarte piston omdat dat goed landt, en omdat dat de auto stabiel maakt in de bochten, op de vreemde grip tapijten. Stabiel wil ni zeggen sneller, maar wel minder fouten. En met 12 man per heat op een piste met rondetijden onder de 20s, ga je veel volk tegenkomen, en is het allerbelangrijkste dat je op de baan blijft gedurende 6 minuten.
Er zijn daar ook geen putten of hobbels, dus zwarte piston is nergens nadelig.

Ik heb vorig jaar op zowat alle banen met roze achterveer gereden (astro, klei,...). In charleroi ben ik er nog ni uit... Maar het is roze of rood, niks anders.

Vooraan is iets anders, klei is dat oranje of zilver (zacht dus), astro zilver-groen-blauw, afhankelijk van de grip (stof op de baan). Zachtere veer is beter op stoffige banen, harder is beter op high grip. Zachte veer is meer stuur in 't midden en uitgaan van de bocht, harde veer is direct bij insturen en stabieler (minder stuur) in midden van de bocht.

Met pistons kan je ook balans totaal veranderen. Bvb vooraan grotere gaatjes dan achteraan = veel stuur. Andersom is super safe (TFB stijl).

Verder ga ik kurt moeten teleurstellen wat rollbar op 2wd betreft :-) Ik heb dat altijd gehaat, maar ik moet toegeven dat ik van gedacht veranderd ben. Tot mijn grote verbazing, neemt een rollbar niet simpelweg grip weg!!! In tegenstelling, de eerste keer dat ik het probeerde had ik meer grip achteraan... Was op tapijtbaan, lange chicane na de rechte lijn (dus zeer snelle bocht). Zonder rollbar: overstuur en onstabiel bij bochtenwissel (chicane). Met rollbar: achterkant stabiel, veel grip en snel. Natuurlijk zet er een bar op van 5mm dik en het is weer een ander verhaal...
(rollbar haat kwam van m'n korte X6 uitstap, auto werd nog meer een vod/krab dan zonder rollbar).

Zo, de rest vraagt ge morgen maar :-)
Reply With Quote