oOple.com Forums

oOple.com Forums (http://www.oople.com/forums/index.php)
-   Belgium (http://www.oople.com/forums/forumdisplay.php?f=109)
-   -   Het nut van een Lipobag (http://www.oople.com/forums/showthread.php?t=82006)

svvander 01-10-2011 07:04 AM

Het nut van een Lipobag
 
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/008.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/009.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/010.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y196/svvander/011.jpg

Vanmorgen ff de schrik van mijn leven beleefd! Vermits ze vandaag nog mooi weer geven: de ideale moment om mijne wagen nog eens opnieuw te testen... Dus na gisteren de volledige en correcte uitleg van mijn lader gekregen te hebben: lader correct ingesteld, balancer aangesloten, veiligheid ingesteld, batterij in de lipobag en lader aan. Geen foutmelding, ok. Alles uit de inkomhal waar ik de batterij aan het laden was uitgehaald en rustig gaan ontbijten. Opeens: een lichte knal. Zo snel als ik kon naar de inkomhal, niets te zien. Dan een smeltende plastiekgeur... damn! :bored::woot: Vuuuuuur! Stekker uitgetrokken, branddeken erop gegooid en met een borstel alles naar buiten gekeerd. Juist op tijd, want de lipo is buiten ontploft, in de zak!

Waar ligt het aan? Geen idee? Ik denk de lader. Bij mijn Robbe die ik vroeger had, kreeg ik een foutmelding bij het minste dat er niet normaal was en viel deze uit. Bij deze lader, dus niets.

Dus beste mensen: opletten met Lipo's (Ik had trouwens Zippy's). En het gebruik van een Lipobag is dus ten zeerste aan te raden.

soobah 01-10-2011 09:18 AM

wow, dat ziet er wel griezelig uit.
Hier liggen de lipo's geregeld onbewaakt en 'naakt' te laden in de garage, denk dat ik mijn lipozak vanaf nu toch ook ga gebruiken.

Cooper 01-10-2011 09:31 AM

Van ergens te liggen doe je niets mis.
Sander, ik denk dat je door vroeger een verkeerde stand te gebruiken de lipo kapot gemaakt hebt, door die nu te hergebruiken is die aan zijn mini-inferno begonnen.
Ontploffen doet zo'n lipo niet, 'ontsteken' en veel vlammetjes geven wel.
Gelukkig is het hier goed afgelopen!

svvander 01-10-2011 10:05 AM

Quote:

Originally Posted by Cooper (Post 561325)
Van ergens te liggen doe je niets mis.
Sander, ik denk dat je door vroeger een verkeerde stand te gebruiken de lipo kapot gemaakt hebt, door die nu te hergebruiken is die aan zijn mini-inferno begonnen.
Ontploffen doet zo'n lipo niet, 'ontsteken' en veel vlammetjes geven wel.
Gelukkig is het hier goed afgelopen!

Wel, dat is juist het bizare... het was niet die Lipo die geladen was onder Life, maar mijn andere!

Ben nu een andere lipo gaan halen... blijkbaar zijn er al verschillende klachten bij Hobbyking over die Zippy's. Volgens mij ligt het aan de lader, want die bleef gewoon doorladen. (Anders krijg je toch een foutmelding?)

jaydits 01-10-2011 10:40 AM

pfoei best eng idd bij ons liggen ze ook meestal alleen te laden in de schuur en zit ik koffie te drinken in huis
ziet er niet tof uit en zal nog wel ff een paar weken stinken denk ik

svvander 01-10-2011 11:08 AM

Heel de buurt riekt ernaar... bah!:bored:

Nu, het is gebeurd, maar wat kan ik (of we) nog allemaal doen om dit zeker te voorkomen?

1) lipobag gebruiken
2) steeds zorgen dat je in de buurt bent
3) laden op een plaats waar niets kan vuurvatten
4) iets in de buurt liggen hebben voor als het brand (ik had gelukkig een vuurdeken)
5)...

Alle tips zijn welkom. Ik denk dat niemand zijn huis wenst zien af te branden (in het beste geval) of erger zelf lichamelijk leed er wenst aan over te houden.

Cooper 01-10-2011 02:41 PM

Meestal laad ik enkel mijn packs op de race zelf, dat komt ook wel omdat ik geen volle lipo nodig heb op een andere moment. :yawn:

feniks 02-10-2011 07:19 PM

gon daar niks op zeggen .

VW-Powah 02-10-2011 08:53 PM

Quote:

Originally Posted by feniks (Post 561794)
gon daar niks op zeggen .

Ik vermoed dat den Bart wil zeggen dat je iets verkeerd gedaan hebt ofzo :) Zippy's rule! alleen wat te veel panache voor mij :)

Michiel H. 03-10-2011 11:17 AM

3 mogelijkheden;

-Je hebt iets helemaal verkeerd ingesteld.

-Iets in de lader of lipo is verkeerd gegaan.

-Slechte uitleg gekregen/gelezen.

ben nu zelf 6 jaar met lipo's bezig nog nooit zoiets gehad.

flipside 03-10-2011 01:05 PM

Uit de verwarde uitleg die je al eerder gaf over laders en aansluiten van brushless motor en zo, lijkt het me vrij duidelijk dat je ofwel van alles de handleiding deftig moet lezen, ofwel bij een winkel moet langsgaan waar ze weten waar ze mee bezig zijn...

Of een goeie brandverzekering afsluiten.

svvander 03-10-2011 02:27 PM

Wat de motor betreft: de wagen kwam zo uit de doos en was een RTR-wagen... hoe kan ik hem dan verkeerd hebben aangesloten?

Er moet wel iets verkeerd gebeurd zijn, da klopt (da heb ik wel duidelijk gemerkt). En het was niet mijn eerste Lipo die ik heb opgeladen (verre van). Maar wel met deze lader. Mijne maat heeft hetzelfde materiaal en met dezelfde instellingen en toch niets verkeerd (ze hebben mijne lader in de shop getest, maar niets verkeerd mee).
Dus... het enigste waar het nog kan aan liggen is een probleem met de Zippy.

Maar bon, wou hier mijn (slechte) ervaring delen in de hoop om anderen te helpen = not done blijkbaar.

Dan mag het voor mij hier afgesloten worden, aan negatieve opmerkingen die niet bijdragen aan het probleem heeft niemand iets.

flipside 03-10-2011 02:41 PM

Dude relax, wat was er negatief aan m'n post?? Ik kan me niet inbeelden dat er net met die lipo iets mis was. Het kan altijd natuurlijk, maar er zijn er zoveel die met zippy's rijden en heb er nog nooit iets mee weten gebeuren.

Je post eerst over instellingen van een nieuwe lader waar je niet aan uit kan, en even later over een opgebrande lipo. Dan is het toch normaal dat wij denken dat er daar iets mis gegaan is? En dan lijkt de suggestie om ermee naar een winkel te gaan niet zo 'negatief', als je dat in de toekomst wil vermijden.

Je geeft trouwens zelf aan een newbie te zijn. Op een forum uitleg geven over laders en problemen met sensor(loze) motoren en aansluitingen is niet evident...

Fernandez 03-10-2011 03:08 PM

welke lader? merk? type? als je aangeeft dat het de lader is, vermeld dan ook welke

svvander 03-10-2011 03:24 PM

Nu ja, ik denk het... Een RC-plus 680AX+ 80W. Is blijkbaar ook gemaakt ondere andere merknamen. Kan men laders eigenlijk uitlezen/testen?

Tomboo_91 03-10-2011 04:32 PM

Misschien een domme vraag maar was het de welbekende rode / zwarte hardcase zippy of een softcase uitvoering. Dit soort dingen heb ik wel vaker gelezen bij beschadigde softcase lipo's.

svvander 03-10-2011 05:04 PM

Een blauw hard-case type, deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=19712

VW-Powah 03-10-2011 07:21 PM

Quote:

Originally Posted by svvander (Post 562164)
Haaa... mijn lipo's zijn eindelijk gesoldeerd met de juiste dean-stekkers. Ging iets moeilijker dan verwacht. De dikte van die draden van die Zippy's is niet alles. Ik denk dat er zelf een lipo voor de vuilbak is. Met het solderen hebben beide draadjes elkaar 2x kort geraakt, met een geknetter als gevolg. Kortsluiting? Of kan dit geen kwaad?

Het is niet de bedoeling om jou vragen in het negatieve ofzo te trekken. Je leert toch gewoon al doende en daar kan je toch al eens een foutje maken? Ik herinner me bovenstaande reactie die je een goede week geleden gepost hebt... was het misschien die batterij die je even kortsloot die opgesmoord is???

rcpower 03-10-2011 08:28 PM

die laatste generatie zippy's(blauw hé?) zijn niet zo goed als die oude rode ... er "poeft" wel bijna iedere weekend zo een blauwe zippy in Stokrooie.
Ben nu zo'n kleine 3 jaar bezig met lipo...heb op al die tijd één saddle opgeblazen(tijdens het laden). Voorzichtig afgekoppeld en zelf onschadelijk gemaakt met de betonblok-en wegloop-methode :thumbsup:
Er kan natuurlijk altijd wel eens een pack de mist ingaan hé...letterlijk en figuurlijk dan.

Gonzo 04-10-2011 08:47 AM

Ik heb tot nog toe geen Lipo's opgeblazen, maar heb ooit al 1 stickpack en 1 saddlepack gehad dat bol ging staan. Laad je dan vollebak verder, heb je wel prijs. Het was bij allebei wel na ze TE leeg te rijden, dat saddle pack had ik op 4 minuten tot tegen de cut-off gereden omdat mijn pinion te kort stond door een verschoven motor :blush: Bij het laden kwam het bol te staan, ik had dat pack denkek beter enkele uren laten rusten, en dan heel traag geladen met balancer, ipv te panikeren omdat het naar de 6 volt toe ging...

Op races zie je er zeeeer zelden sneuvelen en dat is denkek vooral omdat iedereen daar slechts 7 minuten rijdt met een pack, en dan geven die nog 7.5 volt of meer.
Op 2 of 3 jaar racen slechts 1 of 2 keer een "chalumoken" gezien, en die waren dan nog gepierced ook door een cardan van een DEX.

Zet misschien je lipo-cutoff op 7 volt?


All times are GMT. The time now is 11:03 PM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
oOple.com