![]() |
clubrace bij BPT
Door de grote vraag van onze leden hebben we beslist op 7 augustus een basic clubwedstrijd te organiseren.
Iedereen is van harte welkom. Geïnteresseerde rijders worden om 8u verwacht voor de inschrijvingen. Om 9u houden we een kleine briefing en de eerste kwalificatie zal van start gaan rond 9u30 Het inschrijvingsgeld bedraagt 5 euro voor niet-leden, en is gratis voor BPT-leden. Wij rekenen erop dat iedere rijder z'n persoonlijke transponder meebrengt voor de race. Onze club zelf beschikt over 7 leen-transponders die wij ter beschikking stellen van rijders zonder persoonlijke transponder. Voor het gebruik van deze leen-transponders vragen wij geen huurgeld, maar wel een waarborg van 50 euro die op het einde van de dag teruggegeven wordt bij het terugbrengen van onze transponders in een perfecte staat. Afhankelijk van het aantal deelnemers zal er in volgende reeksen gereden worden : * 2WD * 4WD * 2WD stock * short course * Truggy En ook niet onbelangrijk : voor de hongerigen onder ons zal er tijdens de middag de mogelijkheid bestaan te genieten van overheerlijke hamburgers en/of spaghetti !!! Dit alles wordt door onze vaste kok van dienst geserveerd aan zeer democratische prijzen :drool: Mensen die graag deelnemen kunnen zich hier opgeven en/of een mailtje sturen naar [email protected] , zo kunnen we deze reeds op voorhand ingeven in de computer. Grtz, Philippe |
ow yeah! ga er zeker zijn!
|
Misschien een adres van het parcours want de website van BPT hapert bij mij.
Al weet ik niet of ik de dag na de straat-bbq hier in staat ben om te rijden :drool: |
Quote:
1785 Mechtem |
Quote:
Sportcomplex " Den Dooren " Brusselsesteenweg 57-63 1785 Merchtem Het circuit bevindt zich helemaal aan't einde van de parking van het sportcomplex achter het kerkhof. Ik heb nog van mensen gehoord dat in sommige gevallen de website hapert of traag zou zijn. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de browser. Met internet explorer van MS zijn er normaal geen problemen....:confused: grtz, Phil |
Quote:
Maar op mac -> Safari krijg je dus allemaal lege pagina's. De opstartpagina laad wel en als je ergens op door klikt blijft alles leeg. Grts, R |
Ik zal het eens zeggen tegen onze site-bouwer, als hij terug is van op vakantie.
Wel raar dat het bij de ene prima werkt, en bij de andere raar doet...:confused: |
Count me in, gegevens gemaild. :lol:
|
@ Rudi
mailtje ontvangen, hier op de vakantiebestemming, maar kan niet antwoorden op je mail.... ( ja, ik ben een geweldig wonder met een pc....) Maar eh, bij deze alles ontvangen en toegevoegd aan de lijst !! Tnx |
Wat mag ik verstaan onder 'stock'?
Vroeger was dat een mecahnical speed controller en de befaamde RS540... dat dat nu niet meer opgaat weet ik, maar hoe zit het dan wel??? |
De bedoeling van deze klasse is vooral een betaalbare instapklasse te hebben. We hebben een aantal testen gedaan met een Mabushi 540 motor en standaard elektronische regelaar, maar zijn eigenlijk op zoek naar een leuk en betrouwbaar equivalent, want brushed is het eigenlijk niet.
Zo hadden we al gedacht aan een 13t van een bepaald merk en een regelaar met zero timing, ook van een bepaald merk, zodat iedereen met gelijke wapens kan starten. Bedoeling is om met deze klasse echt van start te gaan in seizoen 2012 en nu nog wat te testen. Wie hierover ideetjes heeft of suggesties, laat maar komen... |
Hobbywing (Xerun ook) materiaal is betaalbaar en goed vind ik !
Voor een 60A sensored ESC en motor 13.5 ben je al voor 100€ gesteld... |
Ik zou het simpel houden: vrije keuze van merk maar 1 bepaalde wikkeling (misshien een tweede voor brushed?) en een maximum tandwielverhouding.
ESC, batterijen, banden enzovoort kan je beter vrij laten; dat verlaagt de financiele instapdrempel en voorkomt een 2e drempel voor wie later naar modified schakelen wilt. Misschien kan je ook de deuren openen naar 4WD met een aangepaste moterkeuze of maximum tandwiel limiet. 4WD is al jaren niet meer gelimiteerd tot de topbrands en zeer populair bij het basherpubliek. Een denegrerende titel als debuntanten, instap, amatures, aspiranten of beginners zou ik vermijden. Met betaalbaar en budget zit je op een betere lijn. Er zijn vast nog wel mensen die het wat relaxter aan willen en met anderen op een gelijk niveau plezier willen maken zonder hun portefeuille te scheuren. Ik duim alvast; als het goed komt zie je me wel aankomen met de oldies |
Brushed motoren is niet meer van deze tijd !
Een simpele brushless motor met 13.5 of zelfs 17.5 is toch best betaalbaar. Laat de mensen dan vrij zoals je zegt van ESC, dan kunnen ze nog vanaf het begin een zwaardere ESC kopen met het oog om later een zwaardere motor te gebruiken...:thumbsup: |
't is dat ik zelf nog een hoop karrekes met een brushed moter heb en de bijhorende prehistorische ESC's die niet met brushless overweg kunnen. Maar ge hebt gelijk, keep it simple: 13.5 voor 2WD en 17.5 voor 4WD?
|
Inderdaad, zoals Dirk zegt, brushed is niet meer van deze tijd.
Ik heb een tijdje aan't proberen geweest met een standaard mabushi op een 2wd, en moet zeggen dat het wel leuk was, maar het probleem is dat deze motor heel snel overleden was. De trage snelheid is op dat ogenblik voor iedereen gelijk, dus dat maakt het alleen maar spannender racen. Ik zit misschien meer in de richting te denken aan een 17.5t reeks als stock, maar dan wel een standaard 540 27t (mabushi of johnson ) toe te laten. Deze zijn zo goed als gelijkwaardig qua snelheid als je met een vast opgelegde tandwielverhouding rijdt. Als we het zo zouden doen, hebben de mensen met hun oude brushed motoren eerst nog de kan om deze op te souperen alvorens de aankoop te moeten doen van een brushless-setje.... |
Goed gedacht, en als er toch ene vals speelt en iedereen inhaalt op een recht stukje, kan deze zijn auto ook beetje minder hard laten lopen zodat het voor iedereen fun blijft :lol:
Want zeker in een stock reeks of hoe het ook noemt is fun toch een zeer belangrijke faktor !:thumbsup: |
17.5 klinkt goed: dat kunnen de Nimh's ook nog makkelijk aan. Lipo's en bijhorende lader balancer etc, dat drijft de instapprijs toch ook weer op.
Om de fun wat op te trekken eventueel een langere rijtijd voorzien: bvb 6 minuten, en 5 voor 4WD (als handicap ;) ) Zo heeft de klasse wat extra aantrkkingskracht. Met 1 of 2 in zo'n klasse zitten is ook niet bemoedigend |
Een goede lader voor NmHi batterijen is veel duurder dan zo een I-max lipo lader die heb je al voor 25€ en een Lipo batt 4000mah van spleetogen land kost ook geen 20€ meer !
|
Gewoon alles toelaten, motor beperken en geen zotte regelaar timing.
mensen die te zotte dingen kopen/gebruiken (60C en 6500mah accu's bijvoorbeeld) en altijd winnen mogen niet meer meedoen en moeten naar modified overstappen. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
idd, weeral iemand v/d organiserende club die moet 'werken' om cheaten tegen te gaan....
en gegarandeerd, in gelijk welke gelimiteerde klasse is er altijd wel discussie...:rolleyes::rolleyes: zelf heb ik het vorige winter nog gezien in zgn 'fun' klasses met tamiya mini's (met mabuchi540) als je je wagentje niet zo snel krijgt als die van je tegenstanders, doet het altijd 'zeer' als ze je voorbijgaan op snelheid ....soms is't toeval, de ene motor is de andere niet, idem met batterijen enz....+ er zijn er altijd wel die durven 'foefelen' of je doet zoals ik : ligt er niet wakker van :p voor mijn part : spec en/of stock = sucks :cry:;) MrED, ik begrijp je, je bent, net als ik, niet een van de snelste rijders, en wil miss ook wel eens een aangenamere race, dan 3 keer door de snelle jongens gedubbeld te worden : wel, spec kan enkel werken, als iedereen in die klasse, dan met identiek materiaal rijdt, zowel auto, vertanding, batt, esc en motor ! En dan nog't allerbelangrijkste: best allemaal vrienden onder elkaar, waarbij er geen enen zich in 't hoofd haalt, welke regel dan ook te proberen omzeilen, en waar het toch enkel om fun gaat ! Maar miss wordt het ook eens tijd om het verleden te laten waar het is, en je een beetje aan te passen naar de nieuwe normen : 1.2V cellen en brushed moteurkes, met inbegrip van regelaars, behoren nu toch bijna voorgoed tot het verleden, soms moet men eens 'investeren' , ja ook een hobby kost geld, maar 't hoeft zeker niet het duurste te zijn om je te amuseren of snel te zijn ! In een open klasse is't veel makkelijker, de rijder maakt het verschil...en is er zo goed als geen of weinig controle nodig (enkel afmetingen/min gewicht/banden) Enige regel die ik wel goed vind, is een bandenregel zoals in het bnk, anders kan je wel 10 soorten kopen, om toch voor iedere situatie de beste te hebben.....en dat kost idd veel te veel geld... Probleem is ook, dat we in ons land nu niet met duizenden rijders zijn, en de vernippering neemt iedere keer toe, met gelijk welke nieuwe klasse die er bij komt.... dus een beginnersreeks : ja, maar nadat ze een stukje kunnen rijden, moeten die daar geen 2 of meerdere jaren in vertoeven (en van profiteren om die te winnen....) stockreeksen : enkel als je voldoende mensen kunt samenbrengen, die liever aan een wat 'rustiger' tempo koersen, maar waar de heel snelle jongens uit geweerd moeten worden. Zien we bijv. ook in de US, waar al die toppers, in de verschillende klasses bij 1/12de terug te vinden zijn....onnozel toch, ben je (of denk je) dat je echt snel bent, ga dan in de snelste klasse gaan meedingen, en in echt trage spec-klasses, laat die voor de iets mindere goden, maar ga daar de 'prijzen' niet gaan wegkapen (natuurlijk, op 'hoog' niveau en echte teamrijders......iedere fabrikant wil zijn auto koste wat kost zien winnen :rolleyes: maar op clubniveau daarentegen .... :p ) |
Die ratio regel is iets wat ik toegepast gezien en gevoeld heb in japan.
De ratio is zodanig gekozen dat iedereen wel hoog genoeg kan gaan voor de 30turns single wind spec moter, ongeacht de kleine verschillen ertussen. De meeste autos hebben een bekende interne ratio, dus openvijzen hoeft niet vaak. ( eigenlijk nooit gezien dat er reden tot verdenking was) En de echte dingen die de snelle jongens buiten houden: echt low spec motoren maar vooral: GEEN prijzen. |
Als je een klasse wil die goedkoop is, dan heb je net GEEN regels nodig. Elke regel leidt tot verplichting van een bepaalde aankoop (motor, banden, type auto, enz...)
Echte beginners hebben ook geen idee wat wel en niet mag. Dus ze dagen 's morgens op, en krijgen dan te horen dat ze niet mogen meerijden in de beginnersklasse wegens geen juiste motor of eender wat. Ik denk ook niet dat de 'snelle jongens' meerijden om prijzen te winnen :) Dan zit je hier in de verkeerde hobby :D |
Quote:
Verder hebben 99% van de nieuwelingen meer nadeel dan voordeel met 60C lipo's en modified wikkelingen... Zeker op jullie piste, power en snelheid op de rechte lijn is daar echt wel ondergeschikt aan vloeiend en rustig rijden in het infield. |
Allé, dan is dit weer terug naar af.... en ik had zo graag een "stock" of "fun" klasse gezien in ons toekomstig clubkampioenschap !!
Maar inderdaad, zoals Kurt reeds aanhaalde, het is niet makkelijk om allen met gelijke wapens te strijden, hebben we inderdaad in de mini-reeks gezien vorige winter. Ik wil het in ieder geval toch eens een kans geven. We zien wel waar we dan uitkomen. Dus mensen die een 17.5t liggen hebben, of nog een beroeste mabushi540, wees wel gekome zodat we eens kunnen proberen of zo'n een klasse weldegelijk FUN kan worden. Ik ben alvast overtuigd. |
Er is helemaal niks mis met een fun klasse! (de gewone klasses zouden trouwens ook fun moeten zijn...)
Maar zoals velen aanhalen, blijkt dat allerlei beperkingen in zo'n klasse net een averechts effect hebben, omdat dan net wel andere dingen belangrijk worden, wat in modified niet het geval is. (iemand met een 5.5 heeft absoluut geen voordeel tov iemand met 8.5 of 9.5, 30C of 60C is onbelangrijk, regelaars hebben geen geavanceerde functies nodig enz...) |
Ver van terug naar af lijkt me: consensus is 'zo weinig mogelijk beperkingen maar toch enigszins scheiden'.
Enkel de moter beperken lijkt me nog altijd het beste compromis, en dus ook 2WD beperking opheffen. Iemand die met de verkeerde moter toekomt kan naargelang de moter een eenmalige uitzondering krijgen of simpelweg met de mods meerijden. Een extra moter is een kleine investering en die hot modified kan er rustig weer in om te bashen of op ander parcours, of later in mod te rijden. |
Ik denk dat we dat gewoon is moeten proberen niet?
Ik vrees wel dat mindere goden zoals Kurt, ik en andere Z finale piloten in stock tov nieuwelingen wel een (oneerlijk?) voordeel gaan hebben, puur door modified ervaring. Uit te testen dus! Wie kan er goedkope!!!! 17.5 turns (lijkt me echt héél weinig en hoe trager de motor hoe meer andere factoren meespelen) of 13.5 vinden? oooh en elke wedstrijd kan je iemand 'wegstemmen naar modified' en dan maken we daar een TV programma rond! :thumbsup::thumbsup::thumbsup: |
Ik ben van mening dat je enkel een motor beperking moet opleggen voor zo een klasse.
Laat de gear ratio misschien vrij, iemand die sneller gaar op recht maar niet de stuurkunsten heeft op de rest van het parcours heeft er niet zoveel baat bij. En zo behoort de vertanding mee tot het (leren) setuppen van je wagen. En inderdaad gaat iemand met ervaring voordeel hebben tov een echte beginner. Maar wat is een beginner? Bij een beginnerstornooi tennis ben ik ooit eens uitgekomen tegen iemand die 5j gestopt geweest was maar toen dus terug een beginner was, daarvoor had hij wel een knap klassement dus ik heb alle hoeken van het plein gezien... |
Goede vraag !
"Wat is een beginner" :lol: |
Ik ben ook geen beginner meer: al 20 jaar in de hobby. Maar ik rijd met mijn eigen creaties en old-timers, inclusief bijhorend materiaal.
Budget klasse is een betere naam. beginners welkom maar eigenlijk iedereen die zich niet geroepen voelt tot mod. 13.5 is ook goed; maar moelijker om een sealed can alternatief te vinden brushed. |
Denk dat Philippe meer een fun-klasse bedoelt, en daar miss ook de beginners wil in onderbrengen, om zo toch een volle klasse te hebben?
Enkel motor beperken... ? -> Tegenwoordig is er zoveel uit die regelaars te halen, dat je met een 17.5 ook heel snel kan gaan, en dit door simpelweg software-upgrades uit te voeren... :-( Dit kan je op 2 manieren tegengaan : - verplichte (en relatief goedkoop) esc's met vast 0° vertiming, enkel batterij-type instelbaar + cutoff spanning nadelen : deze esc's zijn dan niet/minder geschikt om achteraf met mod's te gebruiken, + (in de U.S.) rijden ze met 17.5 dan met mega grote pinions, om toch een 'deftige' snelheid te bereiken... -duurdere regelaars hebben nu ook de instelbare 0° timing, te controleren door blijvend knipperende led, die kan je dan achteraf wel gebruiken als je van klasse veranderd -> die kosten natuurlijk voor instappers al vrij veel geld, tenzij je het HW gamma verkiest (en die zijn ook goed..:D) -> neem dan direct de 1S regelaar, die kan je evtl 's winters nog gebruiken voor 1/12de op 1cel! (ingebouwde booster voor de spanning van je ontvanger en servo) Offroad 1/10, stock <-> mod , just my 2c : stock : altijd zoeken om net iets sneller te zijn op de rechte lijn (ieder circuit heeft die !), als je op de rechte lijn telkens 2m/ronde kan goedmaken op je voorligger, dan kan je die uiteindelijk in de eerste bocht zelfs buitenom proberen inhalen! Het doet altijd wel 'zeer', als je gewoon door verschil in topsnelheid gepasseerd wordt.... mod : er zijn ook verschillen te merken op't rechte stuk, maar die met de iets rustiger motor, verliest miss wat terrein, maar kan ronde na ronde gecontroleerd de eerste bocht nemen, waar degene die overpowered is, zich miss net (niet) naast die 'iets tragere' kan positioneren, veel meer moet 'onderhandelen' om deze zelfde bocht perfect te nemen....dus echt voordeel heb je niet, integendeel, meestal ga je dus rapper fouten maken, dus weg snelheidsvoordeel. Is misschien soms moeilijk om de juiste 'gulden middenweg' te kiezen, want is toch ook frustrerend, als je een ganse koers iemand naar je ziet toe rijden, die enkel op dat rechte stuk rapper is = 6' extra alert blijven om toch de deur dicht te houden ;-) Maarja, da's nu net koersen héhé ! :lol: Persoonlijk : toch liever in de Z finale mod 'meestrijden', en hopen om niet de laatste te worden... (+ efkes volgas over de rechte lijn sjeezen is toch ook nog altijd een beetje 'kicken' ) dan in de stock gepasseerd te worden, en er daar over na te denken tegen de volgende koers nieuwe batt's te kopen in de hoop dat mijn autootje 2km/h rapper zal gaan :p |
Er kan maar 1 de snelste zijn, daar moeten we ons allemaal bij neerleggen en wie het stock reglement en zijn concurrentie daarbinnen niet pruimt is vrij om naar mod te gaan.
Bij een iets ofwat evenwichtig materiaal wordt het uiteindelijk resultaat toch hoofdzakelijk beinvloed door je kunde om foutloos te rijden en ook je mederijders weten te vermijden. |
Met hoeveel piloten houden julie rekening per clubwedstrijd?
Als je in een pepaalde klasse 20 piloten haalt is het meer fun voor mij dan te weten dat je een klasse mag rijden met maar bv 6 piloten. Ik ben zelf nieuw in het buggy rijden maar kom wel vanuit onroad , dit reed ik vroeger in competitie.Na 2 keer te hebben gereden bevalt het me wel de buggy (4WD Durango 410). Ben zelf al tevreden om een parcours te vinden die veel dichter is voor mij ,want om met mijne 1/8 Nitro in Genk te rijden moet ik 320 km in totaal afleggen om wat fun te hebben. Yvan. |
Met hoeveel ik moet rekening houden per klasse kan ik helaas nog niet vertellen, want we zijn eigenlijk met de club nog in de opstartfase.
We hebben nu ondertussen reeds een mooi ledenaantal bij mekaar en willen daarom, op vraag van onze leden, nu nog wat gaan organiseren. Bedoeling is eigenlijk om pas volgend seizoen, 2012 dus, van start te gaan met een clubkampioenschap en indien mogelijk ook mee te draaien aan het rad van BNK :). Het kan ook niet de bedoeling zijn om mensen te gaan verplichten in bepaalde klassen te moeten rijden, of te zeggen dat ze moeten veranderen om wie weet welke reden ook. Ik ga er nog steeds van uit dat het fungehalte prioriteit heeft, en vooral hoog moet zijn. En dat er dan Z-finale rijders in deze klasse zitten, so be it. Je zal altijd goede en minder goede piloten hebben, das waar. Zolang iedereen het naar z'n zin heeft, is voor mij alles goed !!!:thumbsup: Het idee is eigenlijk bij me opgekomen omdat ik zelf ondervind dat ik me eigenlijk steeds super amuseer als ik met m'n buggy rijd waar geen raketmotor opzit :D , maar das allicht te wijten aan het feit dat ik zelf geen meter kan rijden.... We zien wel wat ervan komt, en anders gaan we met z'n allen Z-finale rijden...:D |
uiteindelijk is dat ook de bedoeling van kwalificaties, dat je finales kan rijden tegen mensen die ongeveer hetzelfde niveau hebben. :lol:
|
De beste, betrouwbaarste en goedkoopste setup om te leren rijden op astro is volgens mij:
Zippy accu + regelaar die 6.5 aankan, niet begrensd, maar ook niet vertimed + brushless 9.5 met 28 pinion Dit aanraden is zeker een goeie zaak! Maar verplichten werkt zoals gezegd op alle gebied averechts. Dat is denk ik ook de reden waarom Kampenhout gekozen heeft voor Rookies en Juniors. Voor wie ni bij de rookies of juniors kan, de "minimum 1,2 promile" klasse? |
All times are GMT. The time now is 01:21 PM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
oOple.com